Inici > Periodisme > No estic pensant: penso

No estic pensant: penso

– Me tengo de ir a hacer las cocretas.

Nivell intel·lectual pobre. Ens en riem, ens posem les mans al cap.

– Morry Chrismas!

Pobre noi, escarnit públicament per tothom, tant pels angloparlants com pels que no ho són.

Es veu que tots tenim molt clar què és correcte i què no. No en deixem passar cap ni una! Bé, fins que parlem de la llengua catalana.

Perquè parlar català, per a alguns, se situa en una categoria inferior en què no és necessari ser correcte. S’ha de parlar “així com sempre s’ha parlat al carrer”. Que no és normatiu? Tant se val! Sempre ho hem dit així! Hem de ser més naturals, hem de seguir la saviesa popular!

I així arribem a dir i sentir barbaritats horroroses. I correm el perill d’acostumar-nos-hi! Per exemple, tenim els tan estimats “tenir que” i “haver-hi que”.

Tenim que ser correctes”

Hi ha que parlar millor”

Que no! Que no és correcte!  Tan difícil és ficar-se al cap que el català NO ÉS el castellà traduït literalment, paraula per paraula? Hem de ser correctes! Cal parlar millor!

I hi ha mil-i-un casos de calcs del castellà que hauríem d’evitar, sobretot nosaltres, en els mitjans de comunicació. Per exemple, fem abús dels gerundis. En alguns casos els podem evitar, encara que no siguin incorrectes. Però hi ha frases en què sonen molt malament, com per exemple:

“Venim fent aquest programa des de fa un any”.

No!!! “Venim fent” com a traducció literal de “venimos haciendo” fa mal a la vista i a l’oïda!! Per què traduïm literalment? Per què ens deixem influir tant pel castellà? Per què no ens acostumem a estimar una mica la nostra llengua i intentar trobar solucions més nostrades?

Probablement jo també em deixo influir en més d’una ocasió, però m’agrada que em corregeixin, que em diguin que m’he equivocat i rectificar. Perquè m’agrada la meva llengua, me l’estimo. Entre tots hauríem de fer un esforç per no perdre el català, perquè si seguim per aquest camí de la permisivitat i el “tant se val” podem acabar molt malament.

  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

